torsdag 15 januari 2009

Här sitter jag och väntar

Skolan slutade 13:45 idag, men jag ska följa med min flickvän hem, så vi får vänta på en buss som går efter klockan 16 (fritidskorten som västtrafik har börjar gälla då). Den tidigaste vi kan ta är en vid 16:35, villket är ganska palla med tanke på att jag måste ta bussen som går vid 20:05 för att åka hem igen. Det blir knappt 3 timmar som vi är hos henne då.

För att fördriva tiden tills bussen går så har jag roat mig med att försöka komma på hur man väljer ut alla datum under en specificerad vecka ur en accessdatabas med hjälp av visual basic, vilket låter ungefär lika palla som det är. Det största problemet med det är att det inte fins några inbyggda funktioner för det i VB så man får helt enkelt välja ut en vecka, sen kolla upp vilken som är det första datumet i den veckan förutsatt att den 1 januari var med i vecka 1 och baserat på det räkna ut vilka datum som det borde vara.

Förlåt om det verkar rörigt, men det är så skumt det är, och jag blir knappt klok på det själv.

För att byta ämne helt. Idag så började vi kolla på en film i svenskan: The Shawshank Redemption. Den var bra, åtminstone första 58 minuterna. Den handlar om en bankman som blir dömd för att ha dödat sin fru och hennes älskare. Så då får man följa honom i fängelset.

Nu ska vi gå till bussen.

2 kommentarer:

  1. http://forums.aspfree.com/visual-basic-programming-38/calculating-a-date-from-week-number-year-19439.html

    Private Sub cmdFindStartOfWeek_Click()

    Dim TempDate As Date

    TempDate = CDate("01/01/" & txtYear) - WeekDay("01/01/" & txtYear, vbMonday) + 1


    TempDate = TempDate + 7 * (txtWeekNo - 1)

    txtStartOfWeek = TempDate

    End Sub

    Hoppas det hjälper.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har testat den, men den ger mig en error på As i "Dim TempDate As Date", vilket är ganska slumpat.

    Men tack ändå :)

    SvaraRadera